טיול בקרוואן פרטי או מושכר מצפון לדרום, עם אפשרות ללינה מוסדרת בחניוני הקרוואנים, שיאפשרו לכם לטייל בלי לוותר על נוחות של בית.

מסע שובר שגרה עם קרוואן שכור או פרטי, אוכל טוב ורוח הרפתקנית.
יותר ויותר קרוואנים נראים היום בכבישי הארץ, ונראה שזו סצנה שקל מאוד להתחבר אליה. דווקא בזכות הקומפקטיות של ישראל קל לטייל בה בקרוואן: היום מניחים את הראש מול גלי הים, מחר לנים לצד מעיין וכרי דשא, ויום למחרת ישנים במדבר הפראי. פשוט מגיעים, מתחברים לנקודות חשמל ומים, והכול מוכן לחוויה של הכנת ארוחת ערב, לרביצה נינוחה מול הנוף ובעיקר לגיבוש קבוצתי.

אז הנה כמה הצעות לטיולים קלילים עם קרוואן ברחבי הארץ. תוכלו לחבר את ההצעות לשבוע מהנה מלא טיולים מצפון לדרום בקרוואן.

 

שמורת טבע
שמורת טבע עין אפק | צילום: מנו גרישנפן

 

מתחילים: טיול בקרוואן מצפון לדרום

ומתחילים מהצפון: נחל כזיב או מבצר מונפורט? אם יש לכם כוח, זמן וחשק, אפשר גם וגם. אפשר רק אחד ולהשאיר אחד לטיול הבא…
מי שממהר ילך על מבצר מונפורט, שעולה גבוה מעל נחל כזיב. כאן נראים שרידיו המפוארים של מבצר צלבני עטוף בחורש ירוק, והמחזה מחזיר אותנו לימי הביניים. החלטתם לרדת לנחל כזיב? אומנם ההליכה ארוכה יחסית (כשבעה קילומטרים), אך היא תביא אתכם אל שפע נהדר של פלגי מים, בריכות שכשוך וגם אל עין טמיר היפה. יש להצטייד במפה ובתיאור מפורט של המסלולים באזור.

איך מגיעים: מכביש 89 פונים למצפה הילה ומשם לחניון המונפורט. אל המסלול בנחל כזיב אפשר להגיע בכמה דרכים. מומלץ להתחיל בחניון שליד מצפה הילה.

 

לילה בקרוואן בגן לאומי חורשת טל

כאן, באצבע הגליל, שוכן אחד מחניוני הלילה היפים והפופולריים בארץ, והוא מציע מרחבים שלווים, מדשאות, פלגי מים ואווירה של רוגע מוחלט. במתחם הקרוואנים של חניון הלילה יש חיבור לחשמל ולמים.

להזמנת לילה בחניון הלילה: לחצו כאן…

חניון לילה חורשת טל – אוהלים או בונגלוסים? צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

טיול על הבוקר בגן הלאומי

התפאורה שלכם לטיול בוקר קליל היא שפע של מדשאות מטופחות, חורשה של עצי אלון עתיקים, המון פינות מסתור, ובעיקר מרחבים בלתי נגמרים. אבל מה שעושה הכי טוב לעיניים הוא מראה פלגי המים שזורמים בתעלות ומעליהם מתוחים גשרוני אבן.

הגעתם בשיא חום הקיץ? טוב לדעת שבגן לאומי חורשת טל יש גם אגם גדול, וכדאי לטבול בו. כעת נראה אתכם מצליחים לשלוף את הילדים מהמים וממשיכים ליעד הבא…

איך מגיעים: על כביש 99 (מצפון-מזרח לקריית שמונה), כ-5 ק"מ ממזרח לצומת המצודות.

 

חניון לילה חורשת טל
חניון לילה בגן לאומי חורשת טל | צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים

 

חניון קרוואנים בגן לאומי אכזיב

במרחק נגיעה מראש הנקרה תגלו מפרצון פוטוגני שלא תרצו לעזוב וגם מדשאות, פינות פיקניק וחניון לילה מאובזר. בחניון הקרוואנים בגן לאומי אכזיב יש נקודות חיבור לחשמל ולמים.

להזמנת לילה בחניון הלילה: לחצו כאן…

חניון קרוואנים חוף אכזיב
חניון קרוואנים חוף אכזיב

טיול בגן הלאומי אכזיב

חוף אכזיב הוא אחד מרצועות החוף היפות בארץ, שוכן ליד מפרץ שוקק חיים ומכיל גם שרידים של עיר מקראית ושל כפר דייגים עתיק, ואת הכול עוטף מרחב מטופח שמזמין פיקניק מושקע על הבוקר.
מומלץ להביא איתכם מסיכה ושנורקל כדי לראות את היופי שמכיל מתחת למים.

איך מגיעים: כ-5 ק"מ מצפון לנהריה, הכניסה מכביש 4.

שמורת עין אפק

רבים חולפים ליד השמורה הקטנה הזאת ולא יודעים מה מסתתר מתחת לאף שלהם.
שמורת עין אפק ליד לקריית ביאליק, היא שמורה נסתרת וקסומה. זהו בית גידול לח שמשמר את נופי העבר שנראו באזור זה לפני מאה שנה ויותר, ונראה כמו ציור יפה. יש בשמורה אגמים וביצות, וביניהם שבילי טיול, מפגש עם עולם צומח וחי עשיר (שימו לב לתצפית התאואים) והמון פינות נהדרות בלב הטבע. אל תחמיצו הליכה על השביל הצף מעל אחד האגמים, ועלו לראש טחנת הקמח מהתקופה הצלבנית לתצפית מגבוה על השמורה כולה.

איך מגיעים: בצומת עין אפק (כורדאני) בכביש 4 פונים מזרחה לרחוב התל (כביש 7911 בקריית ביאליק).
לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים לשער השמורה.​

 

טיול בקרוואן
עין אפק | צילום: מנו גרישנפן

 

חניון קרוואנים בגן לאומי גן השלושה (סחנה)

גם בביקורים חוזרים הסחנה עושה את העבודה: הוא מענג את העיניים ואת הנשמה, ותמיד מזמן טבילות מרעננות.

על הבוקר – טיול בגן הלאומי: בגן לאומי גן השלושה (סחנה) לכל עונה יש קסם משלה. אפילו החורף עושה לה טוב, ויש שטובלים במימיה גם בעונה הקרה, מפני שהם נובעים בטמפרטורה קבועה (28 מעלות) כל השנה. פשוט צאו לגלות את יופיו של המרחב הזה, המעוטר במדשאות לרוב, בפלגי מים, בבריכות עמוקות, במפלים, במבני אבן קדומים וגם בשחזור של יישוב מימי חומה ומגדל בקצה אחד של הגן הלאומי. אפשר להיות כאן שעה ואפשר להיות כאן יום שלם. תחליטו.

איך מגיעים: על כביש 669, בין צומת השיטה לבית שאן.

להזמנת לילה בחניון הלילה: לחצו כאן…

סחנה
הסחנה | צילום: יח"צ גן השלושה

 

כדאי לדעת שבחניון הקרוואנים בגן השלושה יש חיבור לחשמל ולמים, אך נדרש לתאם את ההגעה מראש.
חלופה נהדרת וקרובה היא גן לאומי מעיין חרוד. אי של שלווה שמטופח ומלא מרחבים בהם הילדים ייהנו להתרוצץ שעות.

גן לאומי מעיין חרוד

אחד המרחבים היותר מטופחים ששוכנים למרגלות הגלבוע.
זהו למעשה פארק נופש כפי שפארק נופש אמור להיראות: עם מרחבים רחבי ידיים שבהם מדשאות, פלגי מים, בריכות שכשוך לקטנים, פינות פיקניק נהדרות ושאר אלמנטים שמשדרים תחושה של רוגע. אפילו היסטוריה מרתקת ממתינה למי שיתעמקו בתולדות המקום…

איך מגיעים: בין עפולה לבית שאן, על כביש 71.

להזמנת לילה בחניון הלילה: לחצו כאן…

חניון לילה מעין חרוד
חניון לילה מעין חרוד. צילום: רשות הטבע והגנים

 

ממשיכים בטיול: שמורת טבע נחל תנינים

אל תחפשו תנינים בשמורת טבע נחל תנינים, כי אין. בעבר היו לא מעט, אבל האחרון ניצוד לפני כמאה שנה.

במסלול הקליל בשמורה תגלו עולם חי וצומח שוקק חיים ולצידו טחנות קמח ציוריות, סכר רומי גדול וגם אמת מים יפה. הילדים מוזמנים לצעוד בה ולהירטב כהוגן במים הרדודים. אל תוותרו על נקודת התצפית היפה, היא משקיפה על הסכר הרומי ועל האגם הצמוד לו.

איך מגיעים: מכביש 4 מדרום לצומת פוריידיס פונים מערבה לכיוון מושב בית חנניה, ומשם לפי השלטים.

 

שמורת נחל תנינים

 

גן לאומי ירקון

תמיד מפתיע לגלות שבלב גוש דן, במרחק קצר מהמרחב העירוני הצפוף ביותר במדינה, יש טבע שוקק חיים. אמרתם טבע בלב העיר, אמרתם גן לאומי ירקון.

חניון הלילה במתחם מקורות הירקון מאובזר היטב ויש בו מטבח שדה ועוד פינוקים.

גן לאומי ירקון מאגד שני מתחמים סמוכים זה לזה: מתחם מקורות הירקון, שם נמצא חניון הלילה, ומתחם תל אפק-אנטיפטריס. אפשר לצעוד ממתחם למתחם ולראות מקרוב את בריכת הנופרים הידועה, שסביב המים הצלולים בה צומחים פרחי נופר צהובים ויפים. במתחם מקורות הירקון מומלץ לשוטט בניחותא ליד הנחל בין מזחי העץ, לבקר בטחנת הקמח אל-מיר, ולפסוע בשביל הרומנטי…

איך מגיעים: על כביש מספר 40 הוד השרון-פתח תקווה, בין צומת ירקון לצומת סגולה. תל אפק הוא בין צומת גנים לראש העין, בכביש מספר 483.

להזמנת לילה בחניון הלילה: לחצו כאן…

גן לאומי ירקון
גן לאומי ירקון מתחם תל אפק | צילום: מנו גרינשפן

 

מערות בית גוברין ושמורת פארק עדולם

רוצים לגלות עולם תת-קרקעי מופלא? בדרך מגן לאומי ירקון ליעד הבא ממתינות לכם מערות מכל סוג, מין וגודל בגן לאומי בית גוברין. תמיד יפה, מסקרן ומסתורי, ולאחרונה חודש מתחם: עיר בני החורין, ובו מצודה צלבנית ואמפיתיאטרון גדול.

אבל אם אתם כבר מכירים היטב את הגן הלאומי, נסו את מסלול הטיול הקליל בחורבת מדרס, המומלץ בעיקר בחורף ובאביב. כאן, בשמורת פארק עדולם, תוכלו לזחול במחילות מסתור ששימשו את לוחמיו של בר כוכבא (מומלץ להביא פנס), לטייל אל מול נופי השפלה, להכיר מקרוב מערת קולומבריום נסתרת, וגם לפגוש פירמידה מסתורית בראש גבעה הצופה על המרחב כולו.

המסלול משולט היטב בשטח, אך מומלץ להצטייד מראש בתיאור שלו ובמפה.

איך מגיעים: מכביש 38 לפי השלט לפארק עדולם, ומשם לפי השלטים.

 

גן לאומי הבשור – פארק אשכול

גן לאומי הבשור הוא נווה מדבר פסטורלי: מדשאות לרוב, בריכות שכשוך רדודות לקטנים, פינות פיקניק, והוא גם קרוב למסלול הטיול הפופולרי לצד נחל הבשור. בחניון הקרוואנים יש חיבור לחשמל ונקודת מילוי מים מרכזית​.

תוכלו לצאת לטיול בגן הלאומי, שיגרום לכם לשכוח שאתם במדבר. יש בגן הלאומי מעיין שנובע וממלא בריכות קטנות, תצפית נוף יפה בראש גבעת שלאלה (יש כאלה שיקראו לה גבעת המצפור), והמון מקומות שאפשר לברוח אליהם מהעולם הגדול. אם יש לכם זמן ואתם במצב רוח הרפתקני, נסו את הדיסק-גולף: קולעים צלחות מעופפות אל סלים ומתקדמים במסלול מתחנה לתחנה.

איך מגיעים: נוסעים מאופקים מערבה בכביש 241, וכ-2.5 ק"מ אחרי צומת אורים פונים שמאלה לפי השלט.

להזמנת לילה בחניון הלילה: לחצו כאן…

טיול בשמורת המכתש הגדול ועין ירקעם

שמורה שתמיד חוזרים אליה. בגלל הנופים המדבריים, התצורות הגיאולוגיות, צבעי הטבע המהפנטים וגם בגלל מסלולי הטיול. ליד ירוחם נוצר לפני עידן ועידנים מכתש אדיר ממדים, דרמטי בנופו ומנוקד בכתמים יפים של חולות צבעוניים. מבורדו מדברי עד ירוק נחושת וצהוב חרדל.

 

טיול בדרום
עין ירקעם | צילום: אבישי אפרת

מומלץ לבקר באתר החולות הצבעוניים ואם יש לכם חשק, זמן וכוח, כדאי גם לצאת לטיול של כשני ק"מ במסלול סנפיר קטן, שמתחיל ומסתיים באתר החולות הצבעוניים. המסלול ברמת קושי בינונית והוא אורך כשעתיים. לפני ההליכה יש להצטייד בתיאור מפורט שלו ובמפה.

מסלול פשוט בהרבה ולא מחייב יש בעין ירקעם הסמוך. זהו קניון ציורי ובו גבי מים יפהפיים, מלאים בימי החורף והאביב. פשוט חונים, צועדים מעט ומתענגים על התפאורה הטבעית.

איך מגיעים: מכביש 225 לפי השלט לאתר החולות הצבעוניים. עין ירקעם סמוך למכתש הגדול, לצד כביש 206.

 

גן לאומי ממשית

מקום מסקרן שמגלה חלק מעולם הנבטים. שבט הנוודים הקדום והמסתורי שהוביל סחורות יקרות ערך ברחבי המדבר.
עיקר השרידים בממשית הם מימי הרומאים, אך האווירה נבטית ביותר. במקום תגלו שרידי רחובות, מבנים, מגדלים, פסיפסים מרשימים וגם נקודות תצפית על הרי צפון הנגב.

הלינה היא בחניון מאובזר ובאווירה נבטית, בקרבת גן לאומי משופע בממצאים היסטוריים. בחניון הקרוואנים יש חיבור לחשמל ונקודת מילוי מים מרכזית.

להזמנת לילה בחניון הלילה: לחצו כאן…

 

camping-in-israel, קמפינג ממשית החאן הנבטי
קמפינג משפחתי בחאן הנבטי – ממשית. צילום: טל גליק, רשות הטבע והגנים

 

ועכשיו, לאחר שבחרתם לאיזה טיול לצאת בקרוואן או הלכתם על שבוע של חוויות בלתי נשכחות, אתם מוזמנים לעשות את הדרך הביתה וכבר לתכנן את טיול הקרוואנים הבא, כי מרגע שמתחילים קשה להפסיק…