בלב הנגב המערבי מחכה לכם פארק הבשור בו תמצאו נביעות ובריכות מים ושכשוך מרעננות,  חניון קמפינג ענק על מדשאות מוצלות בין העצים, מתקני משחק לילדים ומסלול דיסק גולף ייחודי, שרידים מעניינים מהעבר כמו קרון הרכבת וגשר העץ והמון מסלולי טיול ברגל, ברכב או באופניים אל אטרקציות ומרבדי הפריחה הנמצאים במרחק נסיעה קצר מהפארק.

 

מסלולים, אטרקציות ונקודות עניין בפארק הבשור

 

מעיינות עין הבשור

עין בשור (בערבית: עין שלאלה) הוא מעיין עם מספר נביעות שהמים שלהם מוזרמים כיום אל בריכות השכשוך לילדים בפארק משם הם ממשיכים אל ערוץ נחל הבשור. ליד המעיין ניתן לראות כיום את מבנה המשאבות הבריטי מימי מלחמת העולם הראשונה.

הידעת?

  • המים במעיינות חמימים למדי עם טמפרטורה של כ-21 מעלות
  • מליחות המים גבוהה יחסית: כ-1,300 מ"ג כלור לליטר.
  • שפיעת המעניינות כ-60 מ"ק מים בשעה
  • הבריטים הקימו כאן במלחמת העולם הראשונה מאגר ענק של 2 מיליון ליטר
  • המים מהמאגר הובלו לחיילים בחזית על גבי שיירות של גמלים
  • המים שנשארים כיום אחרי השקיית הפארק מושבים לטבע אל ערוץ נחל הבשור
פארק הבשור
מטיילים בפארק הבשור צילום: מנו גרינשפן, רשות הטבע והגנים

אתר עין בשור: הפרעונים הראשונים היו פה

באתר עין בשור נחשפו שרידים קדומים ומבנה בוץ שמעידים על התיישבות בבשור עוד בימי הכנענים אחריה הוקמה במקום תחנת דרכים בתקופת נערמר, מייסד ממלכת הפרעונים ובהמשך חווה בימי היוונים.
המבנה המשוחזר שרואים באתר מציג את שרידי תחנת הדרכים המצרית, שנחפרה על ידי ארכיאולוגים מאוניברסיטת תל אביב בראשות רם גופנא ודן גזית. .

אוריינט אקספרס

דרכים עתיקות חצו מימי קדם חצו את נחל בשור באזור המעיינות ששימשו את השיירות והצבאות כחניון לילה לאורך ההיסטוריה. הבריטים הניחו על תוואי הדרך את מסילת הברזל מרפיח לבאר שבע שחצתה את נחל בשור על גבי גשר עץ ופעלה בין השנים 1918 עד 1927. הרכבת הבריטית אמנם לא נשארה – אבל תוכלו בנקודה את גשר העץ וקרון הרכבת המשוחזרים עם שלטי הסבר שמספרים את הסיפור המלא.

הפסיפס של ג'ורג והדרקון

מומלץ עלות אל גבעת המצפור, המקום הגבוה בפארק ממנו נשקפים נופי הנגב המערבי ובו רואים עדיין בור מים גדול ששימש את הכנסיה הביזנטית שבחצרה מצאו הלוחמים האוסטרלים פסיפס מרשים עם עיטורי ציפורים וצמחים, בעמדה תורכית נטושה. האוסטרלים כל כך התלהבו מהפסיפס שהוקדש לאדם בשם ג'ורג', כנראה כי האמינו שהוא לא אחר מאשר ג'ורג' הקדוש (ההוא עם הדרקון), לקחו אותו כמנהג אותם ימים בחזרה הביתה. אם תרצו לראות את הפסיפס המקורי, תצטרכו להגיע לקנברה בירת אוסטרליה, שם הוא מוצג לראווה בהיכל התהילה של יד הזיכרון האוסטרלי.

מסלולי אופניים בבשור

בפארק מסומנים שני מסלולי אופניים מעגליים קלים לכל המשפחה היוצאים מנקודת המוצא מהסככות שליד עין בשור:

  • המסלול הירוק באורך של 2.2 ק"מ (סימון ירוק)
  • המסלול הכחול באורך של 7.5 ק"מ

אין השכרת אופניים בפארק – ניתן לשכור אופניים בלה מדווש בקיבוץ בארי או להביא אופניים מהבית.

מסלול דיסק גולף פריזבי

דיסק גולף הוא משחק קבוצתי בו המשתתפים מתקדמים במסלול שלאורכו מוצבים שמונה עשרה סלי מתכת מיוחדים. כדי להתקדם מנקודה לנקודה עליכם לקלוע צלחת מעופפת לתוך הסלים ולסיים את המסלול כמו בגולף בכמה שפחות נסיונות זריקה. במסלול שתי רמות מיומנות והוא מתאים לכל הגילאים ולכל רמה של יכולת גופנית.
רק תוסיפו לרשימת הציוד לקמפינג צלחות פריזבי ואתם מסודרים.

קמפינג משפחתי בחניון הבשור - פארק אשכול
קמפינג משפחתי בחניון הבשור – פארק אשכול. צילום: טל גליק, רשות הטבע והגנים

קמפינג בחניון הבשור

בחניון הלילה ניתן להתמקם ללינת שטח במתחם הקמפינג עם אוהלים או קרוואן שהבאתם מהבית.
הלינה בהזמנה מראש דרך אתר ההזמנות של חניוני הלילה. להזמנות לחצו כאן…

שירותי החניון:

  • שירותים
  • מקלחות חמות
  • פינת בישול וגז
  • מקרר
  • שולחנות וספסלים
  • תאורת שטח
  • תאים לטעינת טלפונים ניידים
  • החניון מותאם גם לחנייה עם קרוואנים

צעדת הכלניות דרום אדום
צעדת הכלניות דרום אדום. צילום רחפן: גימי קדושים

 

 

 

מסלול כוכב: פריחת הכלניות ומה עוד יש לעשות באזור?

 

דרום אדום 2019, פריחת כלניות יער שוקדה
דרום אדום 2020: בדרך לבשור עוצרים ביער שוקדה או חניון מרווה

 

טיול אל פריחת הכלניות

אתרי פריחת הכלניות המרכזיים והמוכרים בנגב המערבי הם קודם כל יער שוקדה, חניון מרווה, יער בארי וחניון רעים, שמורת פורה ליד כביש 6 וכמובן שמורת בתרונות רוחמה משני צידי כביש 334 בקרבת צומת בית קמה. אבל גם בטיול לאורך נחל הבשור ניתן לראות כלניות ומרבדי פריחה נוספים בעונת הפריחה בחדשים פברואר מרץ.

 

אל היען פארק הבשור

חוות אל היען

לא הרבה מכירים אבל ממש ממול פארק הבשור מסתתרת חוות היענים האחרונה שנשארה בארץ. תוכלו לראות ולהאכיל את הצאצאים של להקת היענים הראשונה שהוברחה לארץ בזמנו בסיפור לא ייאמן ונשארו בחווה שהפכה מחווה חקלאית לחווה תיירותית. עוד בחווה סיורים למשפחות, בית קפה ופינת יצירה ופינת חי עם ארנבי ענק ובעלי חיים נוספים. מומלץ במיוחד אם אתם מטיילים עם ילדים באזור.

איפה? מול פארק הבשור (הכניסה מהנתיב הימני של הכביש 241 המגיע ממזרח)
מתי? החווה פתוחה בעיקר בסופי שבוע, חופשות וחגים.
טלפון: 052-6901660

קרקס ירוק על המים פארק הבשור
קרקס ירוק על המים בפארק הבשור. צילום: איתי כפרי

פסטיבל דרום אדום ושבתות למשפחות בפארק הבשור

במהלך פסטיבל דרום אדום המתקיים מדי שנה במקביל לפריחת הכלניות בפברואר מתקיימות באזור פעילויות ואירועים רבים – צעדת ומירוץ הכלניות, שווקי איכרים, מופעים לכל המשפחה בפארק, סיורים מודרכים ועוד.

מסלול דרך נוף נחל הבשור והגשר התלוי

מסתבר שנחל הבשור הוא מהארוכים שבנחלי הנגב שמתחיל משדה בוקר, דרך צפון הנגב ונשפך עד לים. מהפארק תוכלו לצאת לנסיעה על דרך נוף הבשור בדרך מתאימה לכל כלי רכב העוברת לאורכו הנחל, מפארק הבשור עד גשר צאלים.

לאורך הדרך שאורכה כ-18 ק"מ כדאי לעצור בנקודות עניין שונות כמו מגדל התצפית שלצדו חניון קטן ומונגש עם מספר שולחנות פיקניק, (אולם ללא פינות צל), לעלות לתצפית אל בתרונות הלס, לפיקניק ליד העץ הבודד והאטרקציה העיקרית של המסלול, גשר החבלים. גשר החבלים התלוי והמתנדנד שאורכו כ- 80 מטר, העובר מעל אפיק הנחל – הוא חוויה במיוחד לילדים שייהנו לצעוד עליו ולהביט על הנחל.

כדאי להגיע לכאן לקראת הערב, ולהקשיב לרחשי הטבע: קולות הצפרדעים, עופות המים ופכפוך המים שאחרי השטפון. נקודה נוספת ומומלצת לביקור באזור היא גשר הצינורות, החוצה את נחל הבשור בנקודה אחרת. הגשר נבנה כדי לאפשר למטיילים נקודת תצפית בטוחה על הנחל בעת שיטפונות ותוכלו לראות לצידו את צינורות המים הענקיים המאפשרים כיום את החיים והחקלאות במדבר.

 

מידע שימושי למטיילים באזור:

ניתן לבחור בין מסלולים קצרים (כחצי שעה) לארוכים (3-4 שעות). בכולם משלבים הליכה רגלית או נסיעה באופניים ונסיעות קצרות ברכב

רושמים בוויז: גן לאומי אשכול

מפת סימון שבילים: מספר 13

להזמנת לינה בקמפינג בפארק הבשור  >> לחצו כאן…