מפות העולם והאמת מאחורי גודלן הממשי של היבשות

אלסקה היא אחת מחמישים המדינות בארצות הברית אך האם ידעתם שגודלה שווה לכל תת היבשת הצפונית? גודלו של אי הקרח גרינלנד כמעט משתווה בגודלו ליבשת אפריקה כולה (עליה נרחיב בהמשך), אם משווים את שטחה של אירופה (ללא שטחה של רוסיה) תגלו שהיא מעט יותר גדולה מתת היבשת דרום אמריקה. ובאשר לאנטרקטיקה, מדובר על היבשת הגדולה ביותר בעולם והיא מגמדת את כל היתר,זאת למרות שאופן האיור של אנטרקטיקה במפה מעמיד אותה בתור היבשת השנייה הקטנה ביותר.

אפריקה – אחת מהעובדות המפתיעות במפה

חולמים על סוואנות ציוריות, טיולי ספארי בערבות הרחבות, חוויה ללא גבולות בה מתבוננים בעיניים של עדרי חיות הבר, טיולי ג'יפים בחיק הטבע ולינת שטח נוחה ומפנקת? כדאי לכם לשקול טיול מאורגן לדרום אפריקה. אפריקה נתפשת בעינינו כיבשת גדולה, וודאי תהיו מופתעים לגלות שהאי גרינלנד משתלב כארבע עשר פעמים ביבשת אפריקה! ודרום אפריקה בעצמה כמעט מכפילה בשטחה את כל יבשת אירופה. עובדות מרשימות בהחלט, שמפתיעות רבים המסתמכים אך ורק על שרטוטי המפות ללא התייחסות לקנה המידה.

המפה שיכולה להוות חלופה ראויה

בשנת 1974 הציג ד"ר ארנו פטר חלופה שמצליחה לשקף את גודלן היחסי והנכון של היבשות, הוא ביסס את הממצאים על מפה שנעשתה במאה השמונה עשרה על ידי ג'ימס גל. המפה מצליחה לשקף את גודלן המקורי של היבשות ביחס לקווי המתאר האנכיים והאופקיים. קיימים שני שרטוטים למפה זו. שרטוט המתאר את: קווי המתאר, המבנה, הגובה ופני השטח של היבשות. ושרטוט המאפשר לקבל מושג ממשי לגבי אמות המידה שלהן ביחס לכדור הארץ.

טיפים קטנים שיעזרו לכם לאמוד טוב יותר את גודלן הממשי של היבשות

1. אין זה סוד שמפות הן גם עניין פוליטי, לכן הניחו לאיורים בצד ובדקו את אמות המידה של המפות. שם בטבלת המקרא תוכלו לקבל מושג אמתי על גודלם של שטחים שבהם תרצו לבקר ואותם תרצו לחקור.
2. למדו לעבוד עם קנה מידה- כאשר קנה המידה מייצג יחס של אחד לאחד הרי שהשרטוט יודע לדמות את גודלה הממשי של היבשת ביחסה למציאות (אלו הן מפות אשר "מותחות" את איורי היבשות) מפות בנות קנה מידה של 1:10, מייצגות יחס הקטן פי עשרה מאורך היבשת במציאות.
לכן בפעם הבאה שתשקלו לצאת אל טיול מאורגן בדרום אפריקה, זכרו שמה שרואים מכאן – לא רואים משם.