מחפשים מקום לשים את האוהל בצפון? במקום מוצל ליד המים? זולה עם טרזן על הירדן? אספנו לכם בכתבה הבאה את כל האפשרויות ללינת קמפינג בגליל העליון בחינם, אמנם בתנאי שטח אבל לגמרי בחינם. 

לא הרבה יודעים, אבל בתחומי המועצה האזורית גליל עליון, יש מאות קילומטרים של גדות נחלים, מעיינות ותעלות מים, שאם נחבר את כולם ביחד, הם יותר ארוכים מכל החופים של ישראל לאורך הים התיכון. בחלק מגדות הנחלים, אפשר להקים אוהל ולהנות מחופשת קמפינג או קרוואן בתנאי שטח ובחניונים מסודרים. אז לקחנו מקל, לקחנו תרמיל ויצאנו לגליל העליון כדי לבדוק בשבילכם איפה מותר להקים אוהל? איפה אפשר להקים ציליה? איפה אפשר להחנות את הקרוואן? כל הפרטים בכתבה שלפניכם.

איפה אפשר לעשות קמפינג בגליל העליון בחינם?

כששומעים את צירוף המילים גליל עליון, ישר חושבים על הרים גבוהים ונוף לחרמון או להרי הלבנון, אבל מסתבר שכמעט כל אתרי הקמפינג באזור ממוקמים דווקא בעמק החולה, בקרבת מקורות המים ונחלי הצפון.
בשטחי המועצה האזורית גליל עליון, אפשרי ללון בשטח רק בחניוני קמפינג  מוסדרים בתשלום או בחניוני שטח לאורך חלק מגדות הנחלים, במקומות בהם יש שילוט שמפרט איפה ומה אפשרי בכל נקודה.

 

קמפינג חניון נופש גשר להבות הבשן
קמפינג חניון נופש גשר להבות הבשן

יש 3 אתרים בהם אפשרי להקים אוהלים ולהשאר לישון באזור הגליל העליון ליד המים:

חניון גשר להבות

מצפון לגשר להבות מחכה לכם חניון מאושר ללינת שטח בצל עצי האקליפטוס המשקיפים על שפת הירדן. בחניון תוכלו לעשות קמפינג עם אוהלים פרטיים בתנאי שטח בין העצים לצד מעגלי מדורה ובמרחק הליכה מהנחל.
חשוב לציין שמדובר בחניון פתוח – אין בחניון מקלחות, שירותים או מי שתיה. שימו לב שזרימת המים והסחיפה בירדן בקטע הזה חזקה ומסוכנת – אין להכנס למים.

חניון הקמפינג ליד גשר להבות

החניון מוגדר כחניון שקט ללא מוזיקה, אירועים ומסיבות וגנרטורים ואסור להדליק בחניון מדורות על הקרקע (רק בחצאי חביות/מנגלים). קרוואנים – כמו בכל נחלי הגליל העליון –  אסור.
בקרוב ייפתח בסמוך לחניון מתחם קמפינג של אוהלים ממוזגים שהלנים בחניון החינמי יוכלו להשתמש בשירותים והחניה במקום תהיה בתשלום.

כמה עולה? חינם.
על פי התכניות, ייפתחו לאורך תעלות הירדן חניונים לרכבים בתשלום כמו בכנרת, כדי לסייע במימון עלויות הניקיון והתחזוקה הגבוהות של החניונים וגדות הנחלים שסובלים ממפגעי לכלוך. אבל בנתיים זה בחינם.

איך מגיעים? מכביש 90 פונים ימינה בצומת הגומא לכביש 977 , אחרי כ-5.5 ק"מ פונים שמאלה לחוות מטעים ומיד ימינה עם השביל כקילומטר עד חורשת האקליפטוסים שמעל שפת הנחל. ווייז: חניון נופש פעיל גשר להבות

לינק ל-waze…

מקום לקמפינג בירדן, אוהלים בירדן, אוהלים בגליל העליון
מקום לקמפינג בירדן? חניון הנופש בגשר להבות

החניון מוגדר כחניון שקט ללא מוזיקה, אירועים ומסיבות וגנרטורים ואסור להדליק בחניון מדורות על הקרקע (רק בחצאי חביות/מנגלים). קרוואנים – כמו בכל נחלי הגליל העליון –  אסור.
בקרוב ייפתח בסמוך לחניון מתחם קמפינג של אוהלים ממוזגים שהלנים בחניון החינמי יוכלו להשתמש בשירותים והחניה במקום תהיה בתשלום.

כמה עולה? חינם.
על פי התכניות, ייפתחו לאורך תעלות הירדן חניונים לרכבים בתשלום כמו בכנרת, כדי לסייע במימון עלויות הניקיון והתחזוקה הגבוהות של החניונים וגדות הנחלים שסובלים ממפגעי לכלוך. אבל בנתיים זה בחינם.

איך מגיעים? מכביש 90 פונים ימינה בצומת הגומא לכביש 977 , אחרי כ-5.5 ק"מ פונים שמאלה לחוות מטעים ומיד ימינה עם השביל כקילומטר עד חורשת האקליפטוסים שמעל שפת הנחל. ווייז: חניון נופש פעיל גשר להבות

לינק ל-waze…

קמפינג גשר הפקק
קמפינג פסטורלי בחניון גשר הפקק

חניון גשר הפקק

דומה לחניון גשר להבות, חניון מסודר של המועצה האזורית שכולל משטחי דשא, מעט צל ועצים צעירים עם נוף פתוח אל הירדן. חשוב לציין שמדובר בחניון שטח – אין בחניון שירותים, מקלחות, או מי שתיה והוא מתאים למטיילים ומשפחות שאוהבים לינת שטח ויודעים להביא איתם את כל הציוד מהבית. שימו לב שלמרות שזרימת המים והסחיפה בירדן בקטע הזה חלשה יותר – אין להכנס למים.
גם חניון גשר הפקק מוגדר כחניון שקט ללא מוזיקה, אירועים ומסיבות וגנרטורים ואסור להדליק בקמפינג מדורות על הקרקע (רק בחצאי חביות/מנגלים). קרוואנים – כמו בכל נחלי הגליל העליון בשלב הזה – אסור.

חניון גשר הפקק
גשר הפקק

כמה עולה? חינם. ייתכן שבעתיד הכניסה לנחלים עם רכבים תהיה מותנית בתשלום חניה כמו בכנרת כדי לסייע במימון עלויות הניקיון והתחזוקה של האזור שסובל ממפגעי לכלוך ורעש במיוחד בחופשות ובחגים.

איך מגיעים? מכביש 90 פונים מזרחה בצומת מחניים (כביש 91) עד צומת גדות. כאן נפנה שמאלה (צפונה) בכביש 918 כ-3 קילומטר עד הפיתול של גשר הפקק. שימו לב שממש לפני הגשר יש פניה שמאלה לשביל עפר שממנה אחרי כמה מאות מטרים תמצאו את החניון.

אין ווייז מדוייק לחניון אז שמנו לכם פה נקודה לניווט עם וויז לחצו כאן…

קמפינג תעלת הירדן בגליל עליון, קמפינג בירדון
עשרות קילומטרים של מקומות לקמפינג ליד תעלת הירדן בעמק החולה. יש האומרים שזה אתר הקמפינג הכי גדול בעולם…

קמפינג לאורך תעלת הירדן מגשר להבות ועד גשר מחניים

הירדן באזור החולה לא זורם כמו נחל טבעי אלא בצורת תעלה שנועדה לאפשר את זרימת המים לכנרת ולעקוף את אגמון החולה ושמורת החולה. לאורך התעלה יש אזורים שאפשר להקים בהם אוהלים ולהקים קמפינג:

קמפינג בצד המערבי של הירדן: מאזור גשר להבות הבשן עד שער אגמון החולה ובהמשך ממתחם גשר החמישה ויסוד המעלה,  דרך גשר הפקק ועד נחל מחניים תתאפשר לינה באוהלים.

קמפינג בצד המזרחי של הירדן: מגשר להבות ודרומה עד גשר הפקק בצד המזרחי של הירדן (למעט באזור יסוד המעלה) ועד נחל מחניים, צפונית לרפטינג נהר הירדן, אפשר להקים אוהלים ללינת שטח. הקמת צילויות מותרת מגשר הפקק עד שפך נחל מחניים בשתי הגדות של התעלה. (ציליות עד 4 מ"ר בלבד ועד לחמישה ימים רצוף)

לאורך רוב הגדות אין מקומות מוצלים לקמפינג והטובים שבהם נתפסים במהרה בחגים ובחופשות, מומלץ להגיע מוקדם ולהביא ציליות (משפחתיות של עד 4 מ"ר).

מה יש במקום? גדות הנחל, מקום להקמת אוהלים בין השביל לנחל.

מה אין במקום?  מקלחות, שרותים ומי שתיה.

 

איפה מותר לעשות זולה בירדן
איפה מותר לעשות קמפינג בירדן? ומה אסור ומה מותר?

 

מותר: להקים אוהלים פרטיים וציליות קטנות, להביא בעלי חיים להדליק מדורות ומנגלים – רק בתוך מתקן נפרד מהקרקע (לא על האדמה כי זה משאיר מסמרים ולכלוך)

אסור: ציליות וזולות/מסיבות/מתחמי קמפינג מסחריים להשכרה, רמקולים וקריוקי, להחנות קרוואנים (בגליל קוראים להם מעונועים…)

כמה עולה? חינם (בנתיים עד שיסדירו את החניה כמו בכנרת)

ווייז: גשר הפקק, גשר להבות או רפטינג נהר הירדן ופשוט לנסוע לאורך גדות הנחלים עד שמוצאים מקום פנוי, רצוי מוצל ונקי.

 

איפה אסור לעשות קמפינג בגליל העליון ונחלי הצפון? 

בכל שאר האזור והנחלים שמצפון לגשר להבות הבשן אסור לעשות קמפינג על גדות הנחלים או בשטח הפתוח (למעט בחניונים המוסדרים בתשלום שעליהם נרחיב בכתבה הבאה)
קחו בחשבון שלאורך הנחלים מתחברים לירדן – הבניאס, הדן ונחר שניר (החצבאני) יש פקחים שעוברים ואתם עלולים לקבל דו"ח במקרה הטוב או להתבקש להתפנות מהקמפינג ולחפש מקום אחר.

 

קרוואנים בגליל העליון

לאורך גדות הנחלים בתחומי המועצה של הגליל העליון אין אפשרות להחנות קרוואנים. המקומות היחידים בהם מותר ללון עם הקרוואנים הם החניונים המסודרים בתשלום כמו חורשת טל ומספר חניונים פרטיים.

 

טיפים ללינת שטח וקמפינג לאורך הירדן:

  • בכל החניונים הפתוחים אין עדיין מקלחות או שירותים – אז מומלץ להערך בהתאם.
  • מדורות ומנגלים – אפשרי רק בחצאי חביות או במתקני מנגל מסודרים בלי להשאיר עקבות, ומסמרים בשטח.
  • אין בחניוני הקמפינג גם מי שתיה, תאורה או שמירה.
  • מומלץ מאוד להגיע באמצע השבוע או בסופי שבוע רגילים ולא בחגים או בחופשות אז שתי הגדות של הירדן עמוסות וקשה למצוא מקום פנוי.
  • אין במקום מספיק פחי אשפה – תביאו שקיות אשפה ואל תשאירו שקיות זבל בשטח כי בעלי החיים מפזרים אותם.
  • חד פעמי – החל מהקיץ הקרוב יחלו בהסברה ואכיפה באזור – אז המנעו מהגעה עם כלים חד פעמיים לאזור.
  • שירותים? זה סעיף הכי בעייתי לדעתנו במקום… תאלצו להתאפק או לעשות בטבע. כל עוד לא הוסדר תקציב להקמת שירותים מסודרים לאורך 240 הקילומטר של הנחלים בגליל, כמו שעשו בכנרת פה אין כרגע פתרון אחר למעט לחפור ולכסות… כמו שאתם לא רוצים להתקל במזכרות מאלה שהיו לפניכם בקמפינג במקום.

 

מבצע ניקיון בירדן
למה ככה? זה מה שמצטבר בקצה הירדן אחרי הקמפינג והקייקים

ולסיום כמה שורות על הניקיון לאורך הנחלים בצפון 

לצורך הכנת הכתבה ביקרנו בכל המקומות ושוחחנו עם הפקחים בשטח שמתמודדים מדי יום עם קהל שמגיע לקמפינג על גדות הנחלים מצפון גם במקומות שאינם מאושרים ובגדול כמו שראינו משאיר אחריו הרבה לכלוך בשטח.
לכלוך שזורם במורד הנחל ומפגעי רעש והפרעה לבעלי החיים כמו שראינו בסכר של מיצד עטרת שאליו נסחפים ערמות של בקבוקים וכל מה שצף כמו באי הזבל המפורסם באוקיינוס… החל מהקיץ יתחילו לאכוף את נושא הכלים החד פעמיים באזור ונקווה שזה יעזור.
מאחר ואין לאורך הנחלים תשתיות מסודרות לקמפינג (מקלחות, פחים ושירותים) אזורים רבים לאורך הנחלים הפכו עם הזמן לאזורים לא מזמינים בלשון המעטה שלא נעים להתמקם בהם לקמפינג כמו שהיה פעם בכנרת.
בתקווה שבעתיד הקרוב הנושא יטופל ותוקצב על ידי המדינה כמו שהוסדרו חופי הכנרת.

בנתיים מה שנשאר זה רק לחפש מקום שהוא יחסית נקי ליד הנחל, להביא איתכם שקיות אשפה ולקחת איתכם את הזבל לפחים אל אחד החניונים ולהשאיר את המקום נקי. לא מסובך…

ואם לא מצאתם הפעם מקום לקמפינג, תמיד תוכלו לדלג לאחד מאתרי הקמפינג המסודרים שיש בגליל העליון ועליהם נרחיב בכתבה הבאה.