מרכז המבקרים על שם משה נובומייסקי שבסדום יושק היום, כאירוע השיא ובסיומו של שבוע המורשת, שצוין במהלך חג החנוכה במאות פעילויות ועשרות אתרי מורשת ברחבי הארץ.

מרכז המבקרים של מפעלי ים המלח ההסטוריים אשר את בנייתו יזמה והובילה חברת ICL בהשקעה של 60 מיליון ש"ח, בשיתוף המשרד לירושלים ומורשת – ייפתח לראשונה את דלתותיו למבקרים.

האתר מספר את סיפורו של החלוץ הציוני, משה נובומייסקי, שהקים את חברת האשלג הארץ-ישראלית שהיתה לאבן יסוד בבניית התעשייה בארץ.

נפתח מרכז המבקרים של מפעלי ים המלח ההסטוריים

השר למשרד ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "שבוע המורשת הלאומית שהפך למסורת רבת שנים – מייצר עבור כלל הציבור הזדמנות לגלות, להתחבר ולהתרגש מהעבר המפואר ומההיסטוריה של העם היהודי בארצו

אחרי כמעט 90 שנה, ייחנך ביום שלישי הקרוב, 7.12.2021, מרכז המבקרים של מפעלי ים המלח ההסטוריים ע"ש משה נובומייסקי בסדום, בשטח מחנה העובדים ששרידיו נותרו מאז במקום.

המרכז, הנקרא על שמו של נובומייסקי, מייסדה של חברת האשלג הארצישראלית, הוקם בהשקעה של 60 מיליון ש"ח, וכולל שיפוץ ושחזור המבנים, אוהלים ששימשו למגורי העובדים, חדר האוכל והמשרדים.

תולדות האתר מונגשות באמצעות טכניקות מולטימדיה, ששוזרות בצורה מוחשית ומרתקת את סיפורו הייחודי של המקום לאזרחי ישראל, באופן שמותאם לכל קשת הגילים.

המרכז, פרי שיתוף פעולה בין המשרד לירושלים ומורשת, המועצה לשימור אתרים והמועצה האזורית תמר, בהובלת חברת ICL – שופך אור על סיפור הגבורה המופלא של עובדי המחנה שלקחו חלק בהקמת התעשייה, הכלכלה והמדינה.

מרכז המבקרים מייצר חיבור למורשת ולהיסטוריה בצורה חווייתית, מתוך הכרה לחשיבותו הערכית והציונית של המפעל הייחודי בו יצרו בריכות רדודות מאדמת מלחה אטימה למים, על מנת להפיק מהן אשלג הנותן בין היתר מענה לצרכים בעולמות המזון, החקלאות והתעשייה.

השר למשרד ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "שבוע המורשת הלאומית שהפך למסורת רבת שנים – מייצר עבור כלל הציבור הזדמנות לגלות, להתחבר ולהתרגש מהעבר המפואר ומההיסטוריה של העם היהודי בארצו"

עוד הוסיף "עצם היכולת של העם היהודי לחזור לארצו אחרי אלפיים שנות גלות ולהקים מחדש את מדינת היהודים, בנויה על יכולתנו כעם לזכור את עברנו ולשמר את המורשת שלנו – ובזה עוסק בכל יום משרד ירושלים ומורשת בראשותי. אני מברך ומזמין את כלל הציבור להגיע לאתרי המורשת בכל רחבי הארץ."

רביב צולר, נשיא ומנכ"ל ICL: "חברת ICL יזמה והובילה את שחזור המחנה והפיכתו למרכז חדשני וייחודי המספר את סיפור המורשת וההיסטוריה בצורה חווייתית המכבדת את ערכי הנוף והסביבה.

אנו רואים במרכז מקור ידע לנושאי סביבה, קיימות וחיבורם של התעשייה והמפעלים הפועלים באזור מאז ועד היום. שיתוף הפעולה עם הגופים השונים מעצים את חשיבותו של המרכז, הממחיש את התרומה הכלכלית והחברתית של החברה, עוד מימי המפעל הציוני הראשון בשנות ה-30 של המאה הקודמת ועד לפעילותה המשמעותית של ICL בימינו."

נתנאל איזק, מנכ"ל משרד מורשת וירושלים: "שבוע המורשת הלאומית בחנוכה מחדש ומאיר בכל שנה לציבור הישראלי, עם דגש על הדור הצעיר, את העבר העשיר והמרשים של העם היהודי בארצו.

אני מברך את כלל הגופים שמשתפים פעולה יחד עם משרד ירושלים ומורשת בראשות השר זאב אלקין, בהפיכת שבוע המורשת למסורת חינוכית, ציונית וייחודית. אני מזמין את כלל הציבור להגיע אל האתרים הרבים ולגלות, להתחבר ולהתרגש מאתרי המורשת בכל רחבי הארץ."

השר למשרד ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "שבוע המורשת הלאומית שהפך למסורת רבת שנים - מייצר עבור כלל הציבור הזדמנות לגלות, להתחבר ולהתרגש מהעבר המפואר ומההיסטוריה של העם היהודי בארצו"
השר למשרד ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "שבוע המורשת הלאומית שהפך למסורת רבת שנים – מייצר עבור כלל הציבור הזדמנות לגלות, להתחבר ולהתרגש מהעבר המפואר ומההיסטוריה של העם היהודי בארצו"

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל: "שבוע המורשת מתקיים השנה בימי החנוכה שנותנים ביטוי מיוחד במינו של עמנו למורשתו. חשיבותו של שבוע המורשת, שהוא מפעל ציוני חינוכי – עצומה, במסגרתו הציבור הישראלי בכלל והדור הצעיר בפרט, נחשפים למורשת המפוארת שלנו באמצעות עשרות אירועים וסיורים המופעלים תוך שיתוף פעולה פורה ובסיוע משרד ירושלים ומורשת.

מדובר בחלומות מאווים והגשמה של חלוצות וחלוצים שבנו את המדינה, המוצאים ביטוי בעשרות אתרי מורשת שהמועצה מפעילה תוך שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה (מורשת וירושלים, תרבות וספורט), רשות הטבע והגנים ועוד."