מהי קטגוריית הקרוסאובר?

רכב הקרוסאובר, או בשמו העברי והפחות נפוץ רכב פנאי-שטח, הינו רכב בעל מאפיינים משתי קטגוריות רכב (ולכן שמו – Cross over). מבנהו הגבוה והרחב מזכיר רכב מסוג ג'יפ או רכב שטח, אך הבגאז' והמרחב האחורי הרב בו מזכיר רכבים מקטגוריית הרכב המשפחתי. 

יש מאפיינים נוספים שמבחינים בין הקרוסאובר לבין רכבים מהקטגוריות שלהן הוא דומה, אך מבנה הרכב הוא אחד המאפיינים המרכזיים המזוהים איתו, ובמבנה הרכב, ניכר לעין איזה מאפיינים רכב הקרוסאובר שאב מכל קטגוריית רכב.  

 

למה היא כל כך פופולרית בישראל?

מדובר ברכב נפוץ מאוד, כפי שהוסבר לעיל,אחד מכל ארבעה או חמישה רכבים בישראל הוא רכב קרוסאובר. אם כך, מהם היתרונות של רכבים אלו, ולמה הם כל כך פופולריים במיוחד בישראל?

ראשית, המראה החיצוני של הקרוסאובר, שלעיתים נראה כמו ג'יפ קטן, או ג'יפון. כבר מזמן רכב אינו כלי תחבורה פשוט המשמש להגעה ליעד מסוים. רכב הינו סמל סטטוס ומעמד, שבעיניי רבים מהווה חלק בלתי נפרד מהאדם עצמו. הקרוסאובר, לאור צורתו החיצונית, מאפשר "להשיג" ג'יפ, גם אם אין יכולת כלכלית לרכוש ג'יפ באמת. 

שנית, המחיר. סיבה זו הולכת יד ביד עם הסיבה שלעיל. בישראל במיוחד, לאור המסים הרבים שמוטלים על שוק הרכבים שמגיעים לסכומי עתק, היכולת לרכוש ג'יפ מתרחקת מחלקים נרחבים באוכלוסייה. רכב הקרוסאובר מאפשר חוויית נהיגה ואחזקה של ג'יפ במחירים נוחים יותר לצרכן הישראלי הממוצע. 

סיבה נוספת היא חוויית הנהיגה. רכב הקרוסאובר גבוה יותר מרכב משפחתי רגיל, ולרוב גם מאובזר יותר (ולכן מחירו קצת יותר גבוה מרכבים משפחתיים). חוויית הנהיגה הכללית, ברוב המקרים נוחה ומפנקת יותר מאשר ברכבים משפחתיים, ולכן הם פופולריים מאוד. 

היכולת לנהוג בתוואי שטח שרכב משפחתי אחר אינו יכול, היא עוד סיבה שהופכת את הקרוסאובר לפופולרי בקרב ישראלים. אמנם הקרוסאובר אינו רכב שטח לחלוטין, אך הוא בעל מאפיינים המאפשרים לנהג הישראלי הממוצע את החשיפה המתאימה לו בתוואים שאינם כבישים סלולים. כך, הקהל הישראלי שמרבה לטייל, יכול להנות משני העולמות – שימוש יומיומי לצרכים אישיים וגם שימוש בטיולים וכדומה.

 

קרוואן
הקרוסאובר – להנות משני העולמות

לסיכום, רכב הקרוסאובר, בארץ וגם בעולם, הפך לאחד הרכבים הפופולריים ביותר, ולא בכדי. הוא מציע קצת מכמה עולמות ומאפשר לחוות אותם באותה מידה. מאפיינים אלו, לצד מחירו הנוח והידידותי יותר מאשר מקביליו בקטגוריית השטח, הפכו אותו לאחד הרכבים הפופולריים ביותר בישראל, ובאופן פוטנציאלי, גם לרכב הפופולרי ביותר בעוד מספר שנים.