מהו בכלל רכב שטח? שימוש וייעוד 

רכב שטח, לרוב ג'יפ, הינו רכב אשר נוסף על יכולתו לנסוע בכבישים סלולים, מאפשר לנסוע גם בדרכים שאינן סלולות, כדוגמת דרכי עפר או דרכים הרריות. לאור ייעודם, לרכבים אלו מאפיינים משלהם, כשהעיקרי הוא ההנעה הכפולה, או בשמה השגור והנפוץ יותר – 4X4. בנוסף, הם יצוידו במנוע בעל מומנט גבוה יותר, תיבת הילוכים מיוחדת, מתלים ייעודיים להענקת אחיזה משמעותית יותר ועוד. כפועל יוצא, עוד לפני בחינת עניין הביטוח, מחירם של רכבי השטח יקר יותר. 

ענף רכבי השטח הוא ענף ספורט מוטורי פופולרי מאוד בישראל, אשר מצריך ידע ומיומנות, ומבוצע באיזורים בעלי תוואי שטח לא שגרתי. אולם, הופעתם של ג'יפים בעשורים האחרונים בישראל, אליה מתלווה הגאווה המוטורית שהרכב מספק לבעליו, הפכו את הבעלות על רכב שטח או ג'יפ למעין סמל סטטוס בישראל, גם בקרב  נהגים שאינם מבצעים בו שימוש בשטח כלל. 

חרף הפופולריות הרבה בקרב ציבור הנהגים וחובבי הספורט המוטורי, להחזקת רכב שטח נלוות עלויות רבות וביניהן הביטוח. מחיר הביטוח נקבע בחישוב אקטוארי, המבוסס על מאפייני השימוש ברכב, עלותו, הצורך בתיקונים, מידת הסיכון שהנהג והרכב חשופים אליה, היסטוריה תעבורתית של הנהג ועוד. 

השימוש בדרכי שטח, עפר ודרכים הרריות חושף את הרכב לנזקים רבים ובסבירות גבוהה. בנוסף, הטיפולים המכניים תכופים יותר, וכן עלות חלקי החילוף גבוהה יותר. כל אלה יחד עם מחירו הגבוה יותר של רכב השטח לעומת רכב מסוג פרייבט, הופכים את ביטוח רכב השטח ליקר.

 

ביטוח רכב שטח

מאפיינים שעשויים להשפיע על מחיר הביטוח

מחירי הביטוח של רכבי שטח ככל הנראה לעד יהיו יקרים מרכבי פרייבט, לאור מחירם ההתחלתי הגבוה יותר. ישנם מספר מרכיבים שמשפיעים על מחיר הביטוח:

ראשית, הנהג ומאפייניו. גילו של הנהג, היסטוריה תעבורתית או בשפת חברות הביטוח – עבר ביטוחי, ניסיון הנהיגה בתנאי שטח, ותק הנהיגה ככלל, מספר הנהגים הנוספים (אם יהיו) ועוד, אלו מאפיינים שלצערנו אין ביכולתנו לשלוט עליהם, אך הם משפיעים על מחיר הביטוח. 

שנית, ייעוד הרכב. ברור לכל שמחיר הביטוח לרכב שטח שכלל אינו נעשה בו שימוש בשטח (למשל, שימוש משפחתי) לעומת מחיר הביטוח לרכב שטח שנעשה בו שימוש בשטח על בסיס שבועי או חודשי – שונה לחלוטין. ההבדל נובע מהסיכון הנלווה לנהיגה בשטח, וכן מההרחבות הביטוחיות הנלוות לשימוש זה (למשל גרירה וחילוץ ממקומות לא שגרתיים). 

נוסף על שני המאפיינים העיקריים הללו, יש מאפיינים  נוספים כדוגמת יצרן הרכב וכמה הוא נפוץ בישראל, מחיר הרכב, ועוד. 

 

אם כך – כיצד מוזילים?

הטיפ החשוב ביותר – סקר שוק. שוק הביטוח הינו שוק תחרותי מאוד. לעיתים, ניתן למצוא פערים משמעותיים מאוד במחירי הביטוח בין חברות שונות, ולכן חשוב לבחון את הצעות המחיר השונות. כמו כן, לאור תחרות זו, מחירי הביטוח נתונים למקח וממכר עם נציגי החברות, דבר שעשוי להוביל להוזלה נוספת במחיר. 

עם זאת, יש לקחת בחשבון דבר חשוב – כל שימוש ברכב שטח שונה, לכן יש לקרוא לעומק את פוליסת הביטוח. כפי שצוין, לביטוחי רכב שטח, במיוחד עבור רכבים שנעשה בהם שימוש כזה, נלוות הרחבות נוספות. לא בטוח שכל נהג צריך את כלל ההרחבות, לכן חשוב מאוד לוודא שאינכם משלמים לשווא על הרחבות שאינכם צריכים, או לחילופין, שהינכם משלמים על ביטוח הרכב, אך לא מכוסים באופן המתאים לכם.