מחפשים רעיון לטיול זריחה בצפון? בשבת הקרובה ב-16 ביולי, תפתח לראשונה מזה כשנה וחצי מצודת הארבל למבקרים, לאחר עבודות שימור שנעשו בגן הלאומי כדי להתמודד עם תהליך הבלאי הטבעי שהחל מאז נטישתה בתקופה העות'מנית.

לאחר עבודות שחזור ושימור המצודה הצבאית שנבנתה במאה ה-16 בגן לאומי ארבל נפתחת מחדש למטיילים ויתקיימו במקום בחופש הגדול סיורי זריחה ייחודיים אל מאחורי הקלעים של עבודות השימור בתוך המצודה על רקע תצפיות נוף וסיפור הסטורי מרתק.

טיול זריחה גן לאומי ארבל
טיול זריחה גן לאומי ארבל. צילום: בועז אשכול

טיול זריחה בצפון: אל מצוקי גן לאומי ארבל

מצודת הארבל בגן לאומי ארבל, היא מצודה צבאית שנבנתה בשנת 1621 על בסיס כפר מערות יהודי מהתקופה הרומית, על ידי שליט דרוזי שהגיע מדרום לבנון. במסגרת עבודת השימור שנערכה עם חברת ארכו חוזקו אבנים רבות במצודה, הוזרקו חומרים מיוחדים לעובי הקירות והמבנה העתיק ונקדחו כ-20 קידוחים עמוקים לתוך הסלע על מנת ליצור אחיזה לקירות התלויים.

במצוק גם פעורות מאות מערות שנוצרו בראשיתן בתהליך טבעי (קארסטי), ובהמשך מכלולי המערות הטבעיות נחצבו והורחבו ביד אדם למטרות מגורים בתקופות קדומות. במערות נחצבו אולמות מגורים, בורות איסום, מכלולי מדרגות, מקוואות יהודים ובורות מים, אותן חצבו מתחת למערכת הניקוז הטבעית של הסלע, דרך החריצים הטבעיים בו.

מסלול טיול בצפון, גן לאומי ארבל, טיול זריחה בצפון
מסלול טיול אתגרי בצפון? גן לאומי ארבל לגילאי 7 ומעלה. צילום: אסף דורי, רשות הטבע והגנים

לאורך תקופות החיים בחיי המצודה ובכפר המערות נעשה שימוש במערכות ניקוז הטבעיות למילוי בורות מים וקיום החיים במצודה מערכות המים האלה קרסו עם השנים וכחלק מעבודות השימור נעשתה הטייה של מערכות הניקוז הטבעיות לצמצום הבלייה והפגיעה.

"מדובר בעבודה מורכבת מאוד שנעשתה במרכז המצוק הגבוה, שהובילה לתוצאות מרהיבות. כיום, חווית המבקר במצודה השתפרה פלאים, ולאחר עליה של 160 מדרגות ניכנס לתוך מבנה בן 400 שנה שמספק תצפית נוף מרהיבה וייחודית לנחל ארבל, לגליל התחתון ולגליל העליון", אמר אסף דורי, מנהל שמורת טבע וגן לאומי ארבל.

"תהליך נוסף ומשמעותי שנעשה במקום הוא בניית אלמנט תומך מפלדה המדמה את קו הקיר המקורי של המצודה, שמטרתו לתמוך את קירות האבן התלויים באוויר. הפרויקט היה מלווה באתגרים הנדסיים ולוגיסטיים קשים ביותר שהפכו אותו למאתגר ומיוחד, ואנחנו מאוד שמחים שהוא הגיע לסיומו ונוכל להחזיר את המצודה אל קהל המבקרים", הוסיף מנהל צוותי השימור במחוז צפון, יונתן אורלין.

 

מסלול טיול בצפון, גן לאומי ארבל, מתי הזריחה בארבל? שעת הזריחה
המסלול האתגרי נפתח אחרי הזריחה בארבל. צילום: אסף דורי, רשות הטבע והגנים

 

מסלולי הטיול בגן לאומי ארבל

במהלך ביקור בשמורת טבע וגן לאומי ארבל, ישנם מספר מסלולי טיולים בשמורה:

  • מסלול מעגלי קל סביב מבואת האתר על במת ההר הכולל ארבע תצפיות נוף מדהימות
  • מסלול אתגרי המיועד למשפחות ומומלץ לילדים מגיל 7 ומעלה, הכולל ירידה ולאחר מכן עלייה של המצוק, ועובר גם במצודה ובמערות המקלט.

למתקדמים וחובבי ארכיאולוגיה וצילום זריחות, בחודשים יולי ואוגוסט, בתאריכים 16.7, 5.8 ו-20.8 יצאו הדרכות בכורה אל מאחורי הקלעים של עבודות השימור למסלול האתגרי ללא עלות בשעות 6:30 ו-7:00 שיועברו על ידי מורי דרך במסגרת פרויקט של משרד התיירות. לבאים בזמנם הפנוי, בשעות הבוקר ימתין איש מקצוע שידריך את המטיילים על עבודות השימור והפיתוח שנעשו במצודה.

כניסה לאתר לטובת הזריחה תחל מהשעה 5:15 בשבת הקרובה, ובמהלך חודש אוגוסט ב-5:30 בבוקר, אך ירידה למסלול תתאפשר החל מהשעה 6:30 על מנת לאפשר שקט גם לבעלי החיים הרבים בשמורה, שהאתר הוא ביתם.

לפרטים נוספים בטלפון של גן לאומי ארבל: ‎ 04-6732904או במוקד רשות הטבע והגנים 3639*

להרשמה לסיורים ולכניסה באתר רשות הטבע והגנים www.parks.org.il

קמפינג בכנרת חוף חוקוק

ואיפה ישנים באזור?

ממש מול הארבל מחכים לכם עשרות חופים ואתרי קמפינג בכנרת (בעלות חניה בלבד) או באוהלים ממוזגים בתשלום. כל הפרטים כאן למעלה במדור קמפינג בצפון.

 

 

צילומים: אסף דורי, רשות הטבע והגנים