לקראת היום הקצר בשנה, ומסעות המטיילים אל הסנה הבוער בהר כרכום בתיירות הר הנגב עדכנו היום כי כביש 10 ייפתח לתנועה לראשונה באמצע השבוע ב-12 בדצמבר 2021 ותתאפשר גם הגעה של מטיילים ברכבים רגילים ולא רק עם רכבי שטח להר כרכום.

הכביש יהיה פתוח גם בסוף השבוע 24-25.12

שותפות תיירות הר הנגב הודיעה הבוקר כי כחלק משיתוף הפעולה בין הארגון לבין צה"ל במרחב הר הנגב, כביש 10 ייפתח לתנועת כלי רכב אזרחיים גם באמצע השבוע. מעבר לנסיעה המיוחדת לאורך הכביש, בה מתגלים נופים מרהיבים לכיוון הנגב ומרחבי סיני, פתיחתו ביום הקצר בשנה, 21.12, תאפשר לכל מי שרוצה להגיע ולצפות באחת התופעות המסקרנות שמתרחשות בארץ – תופעת הסנה הבוער בהר כרכום.

אז מה הסיפור עם הסנה הבוער בהר כרכום?

הר כרכום, שמורת טבע חשובה במרחב הר הנגב שיש בה כ-1,300 אתרים ארכיאולוגיים, כולל את אחד מריכוזי ציורי הסלע הגדולים בארץ ולצדם מינים רבים של בעלי חיים וצמחיה מדברית מגוונת. בשנים האחרונות גולת הכותרת של הביקור בהר איננה אתרים ארכיאולוגיים אלה, שרצוי להגיע אליהם עם מדריך מקצועי, כי אם תופעת הסנה הבוער, המתרחשת רק ביום הקצר בשנה ומושכת אליה בכל שנה מאות מבקרים.

הסנה הבוער בהר כרכום
הסנה הבוער בהר כרכום. צילום: רון פלד

ד"ר שחר שילה, מנהל תיירות הר הנגב מסביר: "החל משעות הצהרים, בוקעת הילה זוהרת וזהובה משולי נֶקֶב עגלגל בסלע, המאירה את שוליו בצבעים של צהוב וכתום. התופעה נמשכת ביתר שאת בצהרי היום הקצר ביותר בשנה, אך ניתן לראותה גם בימים הקרובים אליו וגם אחרי 12 בצהרים. לא ברור מה בדיוק גורם לאור להיראות כמו אש זוהרת בשולי נקב הסלע, אך שוליו מאירים ובוהקים רק בימים אלה בדצמבר, כששִׂיא הזוהר מתרחש תמיד ב-21 בדצמבר – הוא היום הקצר ביותר בשנה.
את התופעה המוזרה גילו אנשי מדרשת בן גוריון – יגאל גרנות וד"ר חיים ברגר, והם שהציעו את הקשר המקראי לתופעת הסנה הבוער.

שעות פתיחת כביש 10 – כביש הגבול המערבי של ישראל עם מצרים:
הכביש ייפתח לכניסת כלי רכב אזרחיים ביום ג', 21.12 (לחוויית הר כרכום המיוחדת המתרחשת ביום הקצר בשנה) ובשישי-שבת 24-25.12.

שימו לב כי הפתיחה תהיה לכניסה רק דרך הר חריף ונסיעה דרומה עד קטע הכניסה בדרך העפר להר כרכום.

הכניסה תהיה פתוחה בין השעות 07:00-09:00.

היציאה חזרה מהר כרכום להר חריף תתאפשר אחר הצהרים בין 14:00-16:00

בימים האלה, לא תתאפשר הכניסה מחמוקי ניצנה דרומה, לעבר הר חריף.

פרטים נוספים באתר תיירות הר הנגב: www.negevtour.co.il